Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC0015260   Atendre a diversitat a través de la neurociència aplicada a l'educació
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Internivells: Ed. Infantil-Primària-Secundària
  
   1/9/2023 - 30/9/2023 (40 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació Eduk per a la formació Docent
  
  
  
Tipus activitat   01ED Atendre a diversitat a través de la neurociència aplicada a l'educació
  
Inscripció   01/09/2023 - 01/09/2023
  
Cost matrícula (Euros)   75
  
Descripció i   Metodologia:   El coneixement del cervell augura una veritable revolució o canvi de paradigma en la manera d'entendre el procés d'ensenyament - aprenentatge i indica la necessitat d'incorporar els nous descobriments sobre el desenvolupament evolutiu de la persona, des dels primers anys de vida fins a la formació adulta i els processos d'aprenentatge que l'acompanyen.

Les Neurociències aporten al camp pedagògic coneixements fonamentals sobre les bases neuronals de l'aprenentatge, la memòria, les emocions i de moltes altres funcions cerebrals que són, dia a dia, estimulades i enfortides a l'aula.

Que tot agent educatiu conegui i entengui com aprèn el cervell, com processa la informació, com gestiona les emocions, els sentiments, els estats conductuals i com pot arribar a ser fràgil davant de determinats estímuls, arriba a ser un requisit indispensable per a la innovació pedagògica i la transformació dels sistemes educatius.

A través d'un primer contacte amb les característiques funcionals del cervell, és possible desenvolupar estratègies, tècniques i metodologies compatibles amb la biologia de l'aprenentatge.

COMPETÈNCIES ADQUIRIDES

Una vegada el participant hagi finalitzat el curs, serà competent en:

- Reflexionar sobre la importància d'una correcta atenció a la diversitat i inclusió a través de l'anàlisi d'evidències empíriques.
- Identificar els elements bàsics del funcionament cerebral i del procés d'aprenentatge amb la finalitat d'adaptar la pràctica educativa a cada cas en concret.
- Reflexionar sobre la importància de l'estat emocional mitjançant el coneixement del seu efecte en les capacitats cognitives per tal de ser conscients del seu impacte en el procés d'aprenentatge.
- Valorar la importància de les competències cognitives en el desenvolupament de la pràctica docent i en la gestió de l'aula.
- Conèixer diferents estratègies centrades en els diferents nivells educatius per tal de donar resposta a la diversitat de l'aula i fomentar la inclusió educativa.
- Dissenyar propostes d'aula per mitjà de les estratègies apreses, amb la finalitat d'atendre a les característiques individuals de cada alumne.

METODOLOGIA EMPRADA

És un curs asincron, on l'alumne té accés lliure al Campus Virtual (Moodle) i, per tant, s'adapta al ritme d'aprenentatge personal. El Campus Virtual combina paquets d'aprenentatge dinamitzats amb la metodologia de l'Storytelling i la gamificació, que contenen proves d'autoavaluació, amb lectures i vídeos, que es combinen amb fòrums (de reflexió i de participació) i tasques a realitzar.

DIFUSIÓ
La difusió que es durà a terme d'aquesta activitat serà a través de xarxes socials i correu electrònic.

Podeu trobar més informació a:

https://www.eduk.cat/cursos/atencio-a-la-diversitat-a-traves-de-la-neurociencia-aplicada-a-leducacio
  
Objectius   A continuació s'especifiquen els objectius generals del curs:

1. Comprendre el concepte de diversitat i inclusió des de la mirada de la neurociència
aplicada a l'educació.
2. Conèixer les bases del funcionament cerebral i del procés d'aprenentatge, justificades des d'investigacions neurocientífiques, com a base per a personalitzar l'aprenentatge.
3. Valorar la inclusió educativa com un element enriquidor de la pràctica pedagògica.
4. Comprendre les aportacions de la neurociència a la pràctica pedagògica, i especialment en la creació de contextos que atenguin a les característiques de cada alumne.
5. Compartir, analitzar i reflexionar bones pràctiques basades en l'evidència científica
coneguda fins al moment que facilitin l'atenció dels alumnes que presenten necessitats educatives específiques dins l'aula.
6. Reflexionar sobre la pròpia pràctica pedagògica amb els coneixements adquirits.
7. Integrar algunes estratègies adquirides en la pràctica d'aula.
  
Continguts   Mòdul 1. El procés d'aprenentatge des de la neurociència
M 1.1. Ment i cervell.
M 1.2. Bases cerebrals estructurals i funcionals, i la seva relació amb l'aprenentatge.
M 1.3. Emocions i sentiments.
M 1.4. Capacitat plàstica, neurogènesi i epigenètica i la seva implicació als contextos educatius.

Mòdul 2. Les competències emocionals en l'atenció a la diversitat
M 2.1. L'estrès: conseqüències neurobiològiques.
M 2.2. Eines ràpides per millorar el benestar personal.
M 2.3. Eines d'aplicació a les diferents etapes educatives.

Mòdul 3. Les competències cognitives en l'atenció a la diversitat
M 3.1. Pensament, sentiment i comportament.
M 3.2. Competències cognitives de l'educador.
M 3.3. Eines d'aplicació pràctica: canvi de pensament, canvi d'atenció, reavaluació de creences i visualització.
M 3.4. Adaptació de les eines a les diferents etapes educatives i característiques personals dels alumnes.

Mòdul 4. La diversitat a l'aula. Diagnòstic i Intervenció
M 4.1. El Trastorn per dèficit d'atenció i hiperactivitat.
M 4.1.1. Detecció i intervenció en el TDAH: De la ment distreta a la ment atenta.

M 4.2. La Dislèxia.
M 4.2.1. Detecció i intervenció de la dislèxia.

M 4.3. Les Altes Capacitats.
M 4.3.1 Diagnòstic i intervenció en les Altes Capacitats.

M 4.4. La Condició de l'Espectre Autista (CEA)
M 4.4.1. Diagnòstic i intervenció en el CEA.

Mòdul 5. Aplicació pràctica
- Aplicació pedagògica d'estratègies i recursos basats en les aportacions de la neurociència a la pràctica educativa.

AVALUACIÓ DEL GRAU DE SATISFACCIÓ DELS PARTICIPANTS

L'avaluació del grau de satisfacció dels participants es realitza a través d'una enquesta que reflexiona sobre els àmbits següents:
• El grau de satisfacció general amb el curs
• L'assoliment dels objectius
• El contingut del curs
• La presentació dels paquets d'aprenentatge
• La qualitat dels recursos i materials pedagògics facilitats i la seva aplicació dins dels
contextos educatius
• L'acompanyament de la tutora
• L'entorn virtual d'aprenentatge
• Observacions.
  
Formador/a   Cristina Ribera Tarifa
  
Avaluació   1. La realització, de manera satisfactòria, del 100% de les activitats autocorrectives i les tasques proposades durant els diferents apartats del curs.

2. La participació obligatòria en tots els fòrums de coneixement, supervisats pels tutors.

Els fòrums de coneixement tenen dos objectius principals:
- són activitats que porten que l'alumne reflexioni i analitzi la informació que se li presenta, amb l'objectiu d'aportar reflexions personals, elaborar noves definicions, contrastar el procés d'aprenentatge, integrar conceptes, etc. De manera que facilita la metacognició individual i compartida amb els companys del procés d'aprenentatge.

- es comparteixen informacions sobre activitats de cerca d'informació, de manera que el participant aprofundeix en alguna informació concreta del temari del curs que comparteix amb el grup i que el tutor/a supervisa.

3. L'elaboració i entrega d'un projecte final elaborat amb la metodologia i recursos treballats durant el curs.

El projecte és una activitat d'elaboració individual del participant que se centra en l'aplicació pràctica dels coneixements adquirits durant el curs. Es planteja com una activitat a realitzar en finalitzar l'acció formativa per tal d'avaluar que s'han aconseguit els objectius establerts.

4. La realització de l'enquesta de satisfacció final.
  
Requisits de  certificació   1. La superació, de manera satisfactòria, del 100% de les activitats proposades durant els diferents apartats del curs.

2. La participació obligatòria en tots els fòrums de coneixement, supervisats pels tutors.

3. L'elaboració i entrega d'un projecte final elaborat amb la metodologia i recursos treballats durant el curs.

4. La realització de l'enquesta de satisfacció.
  
Persones  destinatàries   Docents d'educació infantil, primària, secundària i Formació Professional.
  
E-mail   info@eduk.cat
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 12/07/2023 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).